pöszeség, dadogás

Mikor forduljunk logopédushoz?

Mikor forduljunk logopédushoz?

Logopédia – az élettani pöszeség és élettani dadogás

 

Élettani pöszeség

Amikor a gyerekek elkezdenek beszélni, gyakran a hangjaik még nem olyan tiszták, beszédük nem annyira érthető. Ezt élettani pöszeségnek hívjuk. Ez öt éves korig természetes. Ahogy ügyesedik a beszédészlelése, hallási megkülönböztetése és artikulációja, sok hangja magától kitisztul. A környezet helyes beszédpéldája és az önkorrekció hatására. Öt éves kor után forduljanak logopédushoz, ha még mindig nagyon helytelen az artikulációja pl.: “s” hang helyett  “sz” hangot ejt, vagy nincs meg az “r” hangja, vagy a hangokat helytelenül képzi. A szülőknek gyakran nehéz elfogadni az élettani pöszeség jelenségét, semmiképpen se kezdjék javítgatni a gyermek beszédét, mert ez beszédfélelemhez és gátláshoz vezet.

Élettani dadogás

Vannak érzékenyebb gyermekek, amikor elkezdtek beszélni, a gondolataik előrébb járnak, de a beszédprodukció még nem olyan ügyes, emiatt három éves kor körül elkezdhetnek dadogni. Ezt élettani dadogásnak nevezzük. Lehet, hogy a gondolatai már előrébb járnak, nagyon szeretné mondani és megosztani az élményeit, de sajnos még nem tudja úgy összerendezni a mondandóját, ezért gyakran megakad és dadogni kezd, kapkodja a levegőt, görcs alakul ki. Ilyenkor a helyes reakció, türelemmel kivárni, amíg kimondja a szavakat, nem sürgetni, nem rászólni, hogy „ne dadogj!”. Ahogy ügyesedik majd a későbbiekben ez elmúlhat. A szülők türelemmel reagálják le, próbálják a biztonságos kereteket tartani a gyermek körül. Olyan tevékenységeket végezzenek, amik relaxálóak, tánc, zene megnyugtatja, ellazítja őket. Az úszás a koordináció javítására alkalmas, lényeges a biztonságos szeretetteljes légkör, napirend tartása. Fontos a társas kapcsolatok alakulása, az ő kis tempójában próbáljon meg kapcsolatot teremteni egy elfogadó légkörben. A felnőttek reagálása a dadogásra példaértékű a gyerekek számára.

Óvodás kor végén, iskolás korban, amennyiben a dadogás még fennáll, beszédtechnikai és relaxáló gyakorlatokkal, dadogás terápiával lehet segíteni.

És mégis mikor forduljunk logopédushoz?

Jelek, okok, amelyek felhívó jellegűek a megkésett beszédfejlődésre:

  • mozgásfejlődés elcsúszik, késhet a beszéd is
  • mozgásfejlődéséből kimaradtak bizonyos szakaszok pl.: kúszás
  • szülés közben komplikáció pl.: oxigénhiány
  • ajak, szájpadhasadék
  • idegrendszer éretlensége
  • beszélő környezet hiánya
  • hallássérülés
  • nem gagyog
  • 3 éves kor körül nem beszél

Beszédindító terápiával segítjük a beszéd megindulását, sok mondókázással, játékosan anyukákkal együtt. A mozgásfejlesztés pl.: TSMT terápia jó hatással van az idegrendszer fejlesztésére és a mozgásfejlődésre, amely segíti a beszéd megindulását.

Játékok szülőknek a beszéd fejlesztésére:

Képeskönyv nézegetés (Boribon sorozat, Maszat könyvek, képes kihajtható könyvek), mondókázás, egyszer csak elhagyjuk a mondóka végét, hátha befejezi. Keresd meg a szemüveges kislány a képen! Kis részletek megkeresése. Passzív szókincs bővítése.

Közös gyurmázás, festés mondókázással egybekötve.

Testrészek folyamatos megnevezése báb segítségével. Pl.: ” Hol cirógat meg a mackó?-Az okos fejeden.”

Beszélgetés puzzle közben.

Állathangok utánzása.

Átváltozós játék, legyünk kiskígyó! Csússzunk úgy mint a kígyó, hogy sziszeg?-Sszzzzzzzzzzzzzzzzz

Bábozás

Diavetítés

Keressünk állatos képeket újságból, vágjuk ki, melyik mit mond?

Fújjunk buborékot.

Tépjünk papírdarabokat, szívjuk fel szívószállal és ejtsük bele egy tálkába.

-Mit hoz a kishajó? Csak gyümölcsöket. Gyűjtsenek azokat.

Sorompós játék: Leereszkedett a sorompó, anya karja: felemelkedik, ha mondasz egy szerszámot! -pl.: kalapács, felemelkedik a sorompó

Utánozzuk, hogy nyalja le a cica a tejet a szájáról, fent, lent.

Utánozzuk, hogy nyalunk fagyit, csettintsünk a nyelvünkkel.

Kérdés esetén és időpont foglalással kapcsolatban keressenek bennünket: http://trappsifules.hu/kapcsolat

Írta: Klajkó Noémi – Trappsifüles Mozgás- és Készségfejlesztő Központ