Logopédiai vizsgálatok
A logopédia a beszéddel és nyelvvel kapcsolatos problémák fejlesztésében segít.
Az egyészséges nyelvelsajátításhoz
–ép hallásra
–ép beszédszervekre
– és beszélő környezetre van szükség.
A beszélő szeretetteljes környezet nagyon lényeges a nyelvfejlődés során.
Ezért is kifejezetten fontos, hogy az édesanyák és édesapák sokat beszéljenek, beszélgessenek, mondókázzanak a gyermekükkel.
A megfelelő beszéd kialakulásához az ép hallás is elengedhetetlen, ezért tartjuk szükségesnek a hallásvizsgálatot, mely sok mindent ki tud zárni.
Elképzelhető, hogy a megkésett beszédfejlődésű gyermeknél mozgásvizsgálatra is szükség van, hiszen a megkésett beszédfejlődés hátterében idegrendszeri éretlenség is állhat, melyet mozgásterápiával kiválóan lehet fejleszteni. Rendszerint a mozgásfejlesztés és a logopédiai terápia hatására hamar beindul a beszéd.
Mikor forduljunk logopédushoz? Mikor van szükség logopédiai vizsgálatra?
Akkor forduljanak hozzánk, ha:
- Gagyogás gőgicsélés nagyon egyhangú, színtelen, nem utánoz a gyermek.
- A lányok beszéde 2 éves korukig, a fiúké 2,5 éves korukig kell elkezdődjön. Ebben az időszakban 50 szót kell használjanak a szókincsükben és alkalmazniuk kell két szó összekapcsolását. Amennyiben ezt nem éri el,- megkésett beszédfejlődésről beszélhetünk. Ennek hátterében lehet öröklött tényező, vagy születés közben fellépő komplikáció pl: köldökzsinór nyakra tekeredése miatti oxigén hiány, stb.
- Amennyiben a gyermek ugyan időben elkezdett beszélni, de nem érthető a beszéde – halandzsázva, szósalátákban beszél, pl: karalábé=kabarálé, labda=balda.
- Szegényes a szókincse 3-4 évesen is, annak ellenére, hogy sokat mesélnek és mondókáznak vele.
- Nyelvtanilag nem helyes a beszéde nem jól használja a ragokat, nem tud elmondani egy rövid mondókát, nem érti az utasításokat, nyelvi zavarról beszélhetünk. Lehet, hogy beszédészlelési és értési zavar áll a háttérben. Ha nem értik a gyermek beszédét, az frusztrálhatja, konfliktusokhoz vezethet, nehezen alakulnak a társas kapcsolatai.
- Megkésett és nyelvi zavar következménye lehet a későbbi diszlexia (olvasási nehézség), diszkalkulia (matematikai nehézség)
- Nem szívesen rajzol, finommotorika gyengesége, grafomotorikum fejlesztése
- Orrhangzósság (ajak, szájpadhasadék)
- Pöszeség, ha „s” hang helyett „sz” hangot ejt, „r” hang helyett „l” hangot ejt. Torzan, nem szépen ejti a hangot. pl: „sz” hangnál kidugja a nyelvét.
Ha 5 éves koráig csak egy két hangot nem ejt tisztán, akkor elég csak öt évesen felkeresni szakembert, viszont ha már 6-8 hangot is hibásan ejt, akkor érdemes 3 éves kora után felkeresni bennünket. Artikulációs terápiával segítjük a helyesen képzett hang kialakítását és beépülését a spontán beszédbe.
- Nyelvlökéses nyelés- ha nem helyesen nyel, például nyeléskor a fogának nyomja a nyelvét és kinyomja a fogát- fogorvossal együttműködve alakítjuk ki a helyes nyelést.
- Ha a gyermek dadog
- Ha a gyermek hadar és nagyon zárt szájjal beszél, iskolás korában nagyon nem értik a beszédét és ez zavarja őt. A helyes beszédlégzés kialakításával (rekeszlégzés), beszédtechnikai gyakorlatokkal segítjük a helyes és kifejező beszéd elsajátítását.
Logopédiai vizsgálattípusok:
Megkésett beszédfejlődés vizsgálata:
A mai álláspont szerint egy magyar nyelvű kétéves lánytól vagy két és fél éves fiútól nagyjából 50-70 szó és rövid szókapcsolatok aktív használata az elvárható. Ez egy különösen fontos időszak a beszédfejlődés szempontjából, hiszen az agyi beszédközpontok érésével indul meg a robbanásszerű nyelvi fejlődés.
A vizsgálat mindig a szülő jelenlétében zajlik. Minden esetben a beszéd anamnézis felvételével kezdődik, ahol a gyermek addigi beszédfejlődésének ütemét, minőségét tárjuk fel közösen. A vizsgálat során a szakembernek lehetősége van, hogy megfigyelje a szülő-gyermek kapcsolatot és a köztük kialakult kommunikációt is.
A vizsgálat során a logopédus szakember a gyerekek életkorának megfelelő játékos szituációkat alkalmazva felméri a kicsik kifejező beszédét, aktív és passzív szókincsét, beszédértését, valamint kontaktus felvevő készségét (figyelem, szemkontaktus, irányíthatóság, stb).
Grafomotoros képességek vizsgálata:
A vizsgálat alatt a gyermek első feladata egy rajz elkészítése, amit egy vizuo-motoros teszt követ. A vizsgálat alatt kiderül, hogy a gyermek helyesen tartja-e kezében a ceruzát, életkorának megfelelő-e a motoros koordinációja, vonalvezetése, ábrázoló képessége.
Diszlexia komplex vizsgálata:
A vizsgálaton a gyermek egy olyan tesztet old meg, melyben megtudható, hogy életkorának megfelelő-e a nyelvi fejlettsége és olvasásra-írásra való készültsége. A vizsgálat ezenfelül tartalmazza még az artikuláció és a nyelés vizsgálatát is. A jelentkezés 5 éves korban vagy a nagycsoportba lépéskor ajánlott, hiszen így az iskolakezdés előtt még legalább egy teljes év áll rendelkezésünkre az esetlegesen gyengébb területek felzárkóztatására.
GMP-GOH Beszédpercepciós diagnosztika:
Azokat a problémákat, melyek a kifejező beszédet érintik, mindig könnyebb észre vennünk, hiszen halljuk, hogy a gyermek egy-egy szót nem jól mond, vagy nem használja helyesen a ragokat. Azt viszont már nehezebb megmondani, hogy mások beszédéből mi jut el a gyermekhez és az hogyan kerül feldolgozásra. A GMP-GOH Beszédpercepciós diagnosztika a beszédészlelés és a beszédmegértés képességének vizsgálatát tartalmazza, melyek a helyes nyelvfejlődés, az olvasás és írástanulás, illetve a bonyolultabb szövegek megértésének elengedhetetlen feltételei.
Komplex nyelvi felmérés (a beszéd percepciós és produkciós vizsgálata):
Kifejező és értő oldalról is vizsgáljuk a gyermek nyelvi képességét az összes szinten (hang, toldalékolás, szó, szószerkezet, mondat és szövegszinten), ezáltal átfogó képet kaphatunk róla. A vizsgálatot több alkalommal, a gyermek ütemében végezzük.
Nyelvlökéses nyelés vizsgálata:
A vizsgálat alkalmával a gyermek nyelésének megfigyelésére és a tapasztaltak alapján tanácsadásra kerül sor logopédiai terápia, illetve fogszabályzó szakorvos felkeresésével kapcsolatban. A vizsgálatra tanácsos valamilyen könnyen és nehezebben nyelhető (pl. banán és bármilyen péksütemény) étellel érkezni. A vizsgálatot 10 éves kort követően végezzük.
Pöszeség vizsgálata:
A vizsgálat során a gyermek feladata képek megnevezése, mely során a helyes vagy helytelen hangképzés megfigyelhető.
A megfelelő beszéd kialakulásához az ép hallás is elengedhetetlen, ezért tartjuk szükségesnek a hallásvizsgálatot, mely sok mindent ki tud zárni.
Amennyiben megállapításra került valamely probléma, vagy csak gyanús a szülőnek,- keressenek bennünket. Egy rövid telefonos konzultációt követően a megfelelő vizsgálatra adunk időpontot. A vizsgálatot követően egy vélemény megfogalmazásával amennyiben szükséges egy fejlesztési tervet készítünk és elkezdődhet a terápia. Amennyiben szükségességét látjuk más szakemberhez irányítjuk Önöket, akár saját kollégáinkhoz, vagy kiterjedt külsős bevállt szakemberekhez.
A terápia mellett játékokat és könyveket ajánlunk a szülőknek, amelyek segítik a gyermekeket a fejődésben.
Amennyiben további kérdésük lenne a logopédiai vizsgálatokkal kapcsolatban, illetve időpontot szeretnének foglalni – keressenek bennünket elérhetőségeink valamelyikén: https://trappsifules.hu/kapcsolat/
Gyermekem minőségi fejlesztése az én kezemben van.
Keressen bennünket elérhetőségeink bármelyikén!