+36302212210 [email protected]

Tévénézés a logopédus szemszögéből

Hogyan befolyásolja a tévé a gyermekek fejlődését?

Klajkó Noémi logopédus, aki 10 éve foglalkozik megkésett beszédfejlődésű gyerekekkel, elgondolkodtató bejegyzést írt a tévézés és a gyermekek fejlődése közötti összefüggésekről. A cikkben a szerző felhívja a figyelmet a túlzott tévézés káros hatásaira, és javaslatokat fogalmaz meg a szülők számára a gyermekek egészséges elektronikai eszközhasználatát illetően.

 

Tíz éve foglalkozom logopédusként megkésett beszédfejlődésű gyerekekkel. Gyakran beszélgetek az édesanyákkal és megdöbbenve hallom, hogy a 3 éves gyermekek 4-6 órákat tévéznek, vagy valamilyen elektronikus eszközzel játszanak. Ennek töredéke is soknak mondható, de ezek a nagyságrendek egyenesen károsak.

A tévézés hátrányai:

  • Túlzott vizuális inger: A tévézés során a gyermekek agya folyamatosan bombázva van vizuális információkkal, ami elfárasztja az idegrendszert. Ez a túlingerelés negatívan befolyásolhatja a koncentrációt, a figyelmet és a tanulási képességet.
  • Függőség: A tévézés függőséget okozhat, ami agresszívabbá és kezelhetetlenebbé teheti a gyermekeket. Ezen kívül a kontrollálatlan tartalomfogyasztás megijesztheti és felkavarhatja a lelki világukat.
  • Beszédfejlődés: A beszédet, az anyanyelvet  az utánzás útján sajátítja el a gyermek. A tévézés során a gyermekek nem tudják követni a szavakat, az elhangzottakat és nem látják a beszélő száját. Ez akadályozza a beszéd és az anyanyelv elsajátítását, ami a későbbiekben kommunikációs nehézségekhez vezethet.
  • Egyoldalú kommunikáció: A tévézés során a kommunikáció egyoldalú, a gyermek passzív befogadó. Ez nem teszi lehetővé a kétirányú interakciót, ami a beszédfejlődéshez és a szociális készségek elsajátításához elengedhetetlen.
  • Figyelemzavar: A háttérben szóló tévé megzavarja a gyermek koncentrációját, és megnehezíti a figyelem fenntartását. Ez a probléma a későbbiekben tanulási nehézségekhez vezethet.
  • Beszédészlelési zavarok: A zajos környezetben nehezebb meghallani, megérteni és észlelni az elhangzottakat. A tévézés háttérzajai megnehezítik a gyermekek számára a beszéd megkülönböztetését és feldolgozását.
  • Mozgás hiánya: Nem mozog, csak bámulja a képernyőt. Felmerül a kérdés bennünk, ha játszik a gyermek, ide oda szaladgál és a háttérben megy a tévé, akkor mozog is, ez így jó lehet?! Sajnos nem. Igaz, hogy mozog és szaladgál a tévézés közben, de ez sem tesz jót nekik a fentebb jelzett figyelemzavar miatt.

 

Mit tehetünk, ha már „tévéfüggő” gyermekünk?

tevezes a logopedus szemszogebol2

 

Azt szoktam javasolni, hogy fokozatosan csökkentsék le azt az időt, napi fél-1 órára.

 

A tévézés helyett ajánlanék néhány érdekes alternatív tevékenységet:  

  • Közös könyvnézés: A képeskönyvek színes világa és a mesélés során kialakuló interakció serkenti a gyermekek képzeletét, bővíti a szókincset és fejleszti a beszédkészséget.
  • Közös játékok: A szerepjátékok, építőkockázás, legózás és egyéb közös tevékenységek során a gyermekek mozognak, kommunikálnak, együttműködnek és új tapasztalatokat szereznek.
  • Mondókázás: A mondókák ritmusa, rímei és dallamai fejlesztik a beszédészlelést, a ritmusérzéket és a memóriát. A közös éneklés szorosabbá teszi a szülő-gyermek köteléket.
  • Kreatív tevékenységek: A gyurmázás, rajzolás, festés és sütés lehetőséget adnak a gyermekek önkifejezésére, miközben fejlesztik a finommotoros készségeiket és a kreativitásukat.
  • Mozgás: A fizikai aktivitás elengedhetetlen a gyermekek testi és mentális fejlődéséhez. A játékos mozgásformák, mint a futás, ugrálás, tánc és labdajátékok, fejlesztik a koordinációt, az egyensúlyt és a motoros készségeket.

     

    tevezes a logopedus szemszogebol mondokazas

    A tevékenységeken keresztül tapasztalatot szereznek, beszélgetnek, bővül a szókincsük. A sok érdekes tevékenység közül kiemelem a mondókázást. A mondókázáson keresztül fejlődik a beszédészlelésük, hiszen minél többször hallja a mondókát, annál jobban megtanulja és megérti azt is, hogy miről szól. Ha olyan légkört tudunk teremteni pár percre a gyerekek életében, amikor jól érzik magukat és szívesen énekelnek velünk, az nagyon jó. Érdemes ezt a napirendjükbe beleépíteni. Lehet rövidebb mondókával kezdeni, majd picit hosszabbakkal folytatni.

    Remélem, hogy a tévé kikapcsolásával a sok együtt töltött idővel olyan szépen fog alakulni a gyermekek figyelme, hogy egyre ügyesebben fognak egyedül is eljátszani és elfoglalni magukat.

    Amennyiben bármilyen kérdésük támadna a témában, vagy vizsgálatra, esetleg fejleszésre jelentkeznének,- keressenek bennünket bizalommal elérhetőségeink valamelyikén.

    Kapcsolat

    A cikket írta: Klajkó Noémi – Trappsifüles logopédus

    Forrás: saját tapasztalat és kutatás eredménye

     

    Gyermekem minőségi fejlesztése az én kezemben van.

    Keressen bennünket elérhetőségeink bármelyikén!

    +36 30 221 221 0

    1193 Budapest, Táncsics Mihály utca 72.